راه های کسب درآمد به صورت فریلنسری چگونه است؟

امروزه ممکن است با افراد متعددی برخورد داشته باشیم که خود را به‌عنوان یک فریلنسر معرفی می‌کنند و شاید برای بسیاری سؤال شده باشد که فریلنسری چیست و یک فریلنسر دقیقاً چه‌کارهایی انجام می‌دهد.
کسب درآمد فریلنسری؛ چرا و چگونه؟

فریلنسر (freelancer) در معنای لغوی به آزادکاری ترجمه می‌شود و درواقع برای توصیف شغل افرادی به کار می‌رود که به‌جای استخدام و متعهد شدن به کار با یک سازمان یا شرکت مشخص، پروژه‌های مختلفی در حیطه فعالیت حرفه‌ای خود از 2 تا چند شرکت دریافت می‌کند. اما انواع مشاغل و راه‌های کسب درآمد فریلنسری چیست؟ یک تازه‌کار چگونه می‌تواند در این زمینه پروژه بگیرد و از مزایای آزادکاری بهره بگیرد؟ اگر قصد دارید به یک فریلنسر تبدیل شوید و از این طریق درآمد زیادی کسب کنید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چرا فریلنسرها عاشق شغل خود هستند؟

دلیل علاقه فریلنسرها به کارهایشان

فریلنسرها سال‌ها است که در سراسر جهان مشغول به کار هستند؛ اما تعداد آن‌ها در چند سال گذشته و با شیوع کرونا افزایش پیداکرده است.

بسیاری از فریلنسرها وظایف خود را به‌صورت دورکاری انجام می‌دهند و نیازی به حضور آن‌ها در سازمان یا شرکت موردنظر نیست. بنابراین، یک فریلنسر دورکار مجبور به بیدار شدن در ساعت 6 صبح، تحمل ترافیک یا شلوغی متروها، کار کردن در جو رسمی و خشک اداری، به تن داشتن لباس‌های رسمی در تمام روز و انجام امور در ساعت‌های اداری نخواهد بود. برعکس، یک فریلنسر می‌تواند رئیس خودش باشد و برنامه‌های روزانه خود را به هر صورتی که می‌خواهد انجام دهد.

ساعت‌های اداری و روزهای کاری برای یک فریلنسر بی‌معنی هستند؛ زیرا وی می‌تواند به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت، در طول روز و یا حتی در نیمه‌شب به‌صورت لمیده بر روی کاناپه کار کند. این شغل جذاب می‌تواند بهترین راه برای تقویت خلاقیت شما باشد.

لازم به ذکر است که تمام فریلنسرها دور کار نیستند؛ اما همه آن‌ها اجازه بستن قرارداد با چندین کسب‌وکار یا سازمان را دارند.

علاوه بر این، فریلنسرها از دو مزیت دیگر نیز برخوردارند. شرکت‌ها معمولاً به مدرک تحصیلی فریلنسرها اهمیت نمی‌دهند و تنها مهارت برای آن‌ها اولویت دارد. به این ترتیب، کسب درآمد برای نوجوانان بدون لزوم فارغ‌التحصیلی یا هرگونه محدودیت سنی از این طریق امکان‌پذیر خواهد بود. مزیت دیگر این است که درآمد یک فریلنسر بسته به مهارت و سابقه کار وی تغییر خواهد کرد و امکان کسب درآمدهای بسیار بالا نیز برای آن‌ها وجود دارد.

چگونه به‌عنوان یک فریلنسر درآمد کسب کنیم؟

فریلنسری راه‌های کسب درآمد زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که اغلب آن‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، تمام فریلنسرها یک کار مشخص را انجام نمی‌دهند؛ بلکه وظیفه آن‌ها می‌تواند راه‌اندازی سایت، مدیریت وب‌سایت، توسعه و بهینه‌سازی سایت، تولید محتوا، مشاوره، بازاریابی دیجیتال یا… باشد.

بنابراین، قدم اول برای کسب درآمد freelance، انتخاب شاخه‌ای است که می‌خواهید در آن به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کنید.

در قدم دوم باید خود را به کسب‌وکارهایی که به دنبال یک فریلنسر شایسته در حوزه فعالیت شما هستند معرفی کنید و اجازه دهید از مهارت‌های شما مطلع شوند. به این ترتیب، موفق به بستن قرارداد با کارفرماها و کسب درآمد خواهید شد. فریلنسری حتی به شما این امکان را می‌دهد که با ارسال رزومه به کارفرماهای خارجی، برای کسب درآمد دلاری اقدام کنید.

انواع کارهای فریلنسری کدامند؟

شغل‌های متعددی وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان یک فریلنسر انجام دهید. 10 مورد از پردرآمدترین و رایج‌ترین انواع کارهای فریلنسینگ شامل موارد زیر هستند:

برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار

یکی از پردرآمدترین مشاغل فریلنسینگ، برنامه‌نویسی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و نرم‌افزارها است. درآمد بالای این شغل به دلیل نیاز به مهارت بالا در کد نویسی است.

به‌راحتی می‌توان ادعا کرد که باوجود پیشرفت سریع تکنولوژی، هنوز هم کد نویسان خوب زیاد نیستند و تقاضا برای افراد ماهر و شایسته بسیار بالا است.

بنابراین، اگر علاقه و توانایی این کار را در خود می‌بینید، با صرف مقداری پول و زمان برای یادگیری و تمرین استارت بزنید. یک برنامه‌نویس ماهر می‌تواند با کارفرماهای زیادی در ایران و خارج از کشور ارتباط بگیرد و پروژه‌هایی با درآمد زیاد به دست بیاورد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه شاهد فعالیت اغلب مردم جهان در پلتفرم‌های مختلف شبکه اجتماعی شامل توییتر، TikTok، اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام هستیم.

راه کسب درآمد فعالان شبکه اجتماعی، بازاریابی و تبلیغ برای کسب‌وکارهای ناشناخته است. برای مثال، یوتیوبرها به‌صورت روزانه تولید محتوای تصویری انجام می‌دهند و در صورت جلب نگاه شمار بالایی از کاربران یوتیوب، درصدی از تبلیغات قرارگرفته بر روی پست خود را از این پلتفرم دریافت می‌کند.

ازآنجاکه یوتیوب فیلتر است و برای کسب درآمد به حساب کاربری و بانکی خارجی نیاز دارد، بسیاری افراد به انجام تبلیغ در پلتفرم‌های دیگری مانند اینستاگرام تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

به‌عبارت‌دیگر، شما برای فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید با مخاطبان خود و سایر افراد محبوب در این پلتفرم اجتماعی به تعامل بپردازید و توسط جامعه‌ای نسبتاً بزرگ دنبال شوید. به این ترتیب، شما جمعی از مشتریان بالقوه بسیاری از مشاغل را در اختیاردارید و می‌توانید با بازاریابی و تبلیغ کردن برای این مشاغل، به کسب درآمد بپردازید.

به خاطر داشته باشید که یکی از مهم‌ترین رکن‌ها برای فعالیت در این زمینه، برخورداری از خلاقیت و توانایی ایجاد نوآوری است.

تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی را می‌توان به سه روش انجام داد. شما می‌توانید از سایت‌های ایرانی به‌عنوان منبع بهره گرفته و تولید محتوا را به روش کپی رایتینگ انجام دهید. این روش سال‌ها است که در ایران کاربرد دارد؛ اما درآمد آن نسبتاً محدود است.

تولید محتوا را به روش ترجمه و گردآوری مطالب از سایت‌های خارجی نیز انجام می‌شود.

بهترین و ارزشمندترین محتوا، آن است که با تحقیق و مصاحبه و بدون استفاده از منابع موجود در سایت نوشته‌شده باشد.

تولید محتوا به روش سوم بیشترین میزان درآمد را دارد. علاوه بر این، برخی افراد برای سایت‌های خارجی تولید محتوا انجام می‌دهند و درآمد خود را به دلار کسب می‌کنند. توجه داشته باشید که تولید محتوای متنی با مقاله‌نویسی و نویسندگی بسیار متفاوت است و نیاز به برخورداری از مهارت و دانش تخصصی در این زمینه دارد.

طراحی و توسعه وب‌سایت

طراحی و توسعه وب سایت

یکی از پر تقاضاترین مهارت‌ها در سال 2015، توسعه PHP بوده است و طراحی سایت در رتبه هفتم این رده‌بندی قرار دارد.

طراحی سایت امری بسیار مهم در راه‌اندازی هر کسب‌وکار اینترنتی و وب‌سایت است. اگرچه هنوز هم بسیاری افراد از وب‌سایت‌های PHP استفاده می‌کنند؛ اما تمایل‌ها به سمت وب‌سایت‌های وردپرسی نیز بسیار زیاد است.

علت اصلی این تمایل بالا، هزینه کمتر و مدیریت آسان‌تر سایت‌های وردپرسی است. توجه داشته باشید که صنعت طراحی سایت امروزه بسیار شلوغ است؛ زیرا یادگیری طراحی وب و شروع به کد نویسی وب‌سایت‌ها آسان است. بااین‌حال، مهارت بالا همواره تقاضا دارد و در این روزها که کسب‌وکارهای اینترنتی روزبه‌روز بیشتر می‌شوند، این مهارت بالا می‌تواند به‌خوبی برای شما درآمدزایی کند.

طراحی گرافیک

طراحی اینفوگرافیک که این روزها تقاضای بیشتری دارد، شامل طراحی لوگو، طراحی آیکون، طراحی گزارش‌های تصویری و انواع تبلیغات، خلق کاراکتر و تصاویر گرافیکی مختلف و… است.

برای کسب درآمد freelance از این طریق، لازم است با رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر یکدیگر و بر کاربران، انواع طرح‌های هنری و مفهوم زیبایی در آن‌ها آشنا باشید و بتوانید ایده‌های جدید را در طرح‌های خود پیاده کنید. آشنایی با نرم‌افزارهای ویرایشگر تصویر مانند فتوشاپ نیز جزو مهارت‌های الزامی این شغل است.

مترجم

تسلط بر چند زبان خارجی به شما این امکان را می‌دهد که در ایران و خارج از کشور به‌عنوان مترجم به کار گرفته شوید.

شما می‌توانید ترجمه را برای وب‌سایت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها انجام دهید و یا از دانش خود برای ترجمه سریال‌ها و فیلم‌های خارجی و فروش زیرنویس بهره بگیرید. برای کسب درآمد فریلنسری از این طریق، بهتر است با فرهنگ و اصطلاحات رایج در زبان موردنظر خود نیز تسلط داشته باشید. به این ترتیب، مترجم شما کیفیت بیشتری خواهد داشت.

مشاوره

بسیاری از ما در یک حوزه مشخص، تخصص و دانش بیشتری داریم و می‌توانیم این دانش را در اختیار سایرین قرار دهیم. بنابراین، چه‌بهتر که از این مهارت به‌عنوان راهی برای کسب درآمد freelance بهره بگیریم.

امروزه بسیاری افراد در خانه می‌نشینند و با تکیه‌بر دانش تخصصی خود، به‌عنوان مشاور به مدیران کسب‌وکارها، سایت‌ها و … کار می‌کنند.

شما می‌توانید به‌عنوان مشاور مالی در کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، بازار بورس و شبکه‌های اجتماعی نیز به سایرین مشاوره بدهید و برای خود و دیگران درآمدزایی کنید. لازم به ذکر است که برای موفقیت در این شغل، تسلط بر دانش تخصصی، به‌روز بودن اطلاعات و مهارت برنامه‌ریزی الزامی است.

ویرایش ویدئو

شاید ویرایش یک ویدئو برای بسیاری افراد ساده به نظر برسد. درواقع این تفکر به دلیل استفاده از اپلیکیشن‌های ویدئو ادیتور که بر روی گوشی‌های هوشمند قابل‌استفاده هستند ایجادشده است. بااین‌حال، ویرایش ویدئو نیازمند مهارت خاصی است و درواقع برای ایجاد یک ویدئوی باکیفیت، به زمان و مهارت زیادی نیاز خواهید داشت.

امروزه می‌بینیم که حتی بسیاری از یوتیوبرها و اینستاگرامرها ویدئوهای بسیار باکیفیت و جالب‌توجهی می‌سازند که سطح انتظارات بیننده را بالاتر می‌برند. بنابراین، یک ویدئو با ویرایش مبتدیانه و غیرحرفه‌ای نمی‌تواند امتیازی کسب کند و در میان دریایی از محتواهای تصویری بی‌کیفیت و قدیمی گم می‌شود.

برای کسب درآمد freelance به‌عنوان یک ویرایشگر ویدئویی، به مهارت، صبر و حوصله، زمان آزاد زیاد، ذوق هنری، آشنایی با نرم‌افزارهای پرکاربرد در این حوزه و سخت‌افزار قوی نیاز خواهید داشت. با فعالیت در این حوزه می‌توانید پروژه‌هایی کوچک و بزرگ مانند تیزرهای تبلیغاتی و ادیت فیلم‌های مختلف آموزشی، تولد، عروسی، یوتیوب، اینستا و… را از آن خود کنید.

عکاسی و فیلم‌برداری

هرچه کسب‌وکارهای اینترنتی رونق بیشتری پیدا کنند، نیاز آن‌ها به یک عکاس و فیلم‌بردار ماهر نیز بیشتر خواهد بود. شما اگر در تصویربرداری مهارت داشته باشید، می‌توانید پروژه‌های مختلفی برای عکاسی تبلیغاتی، عکاسی محصول، عکاسی حرفه‌ای برای سایت‌های مختلف و … را انجام دهید و به‌راحتی به کسب درآمد فریلنسری بپردازید. هرچه مهارت شما بالاتر و نمونه کارتان حرفه‌ای‌تر باشد، درآمد بیشتری نیز از این راه به دست می‌آورید. علاوه بر این، برای خلق یک تصویر زیبا باید به نرم‌افزارهای تخصصی حوزه عکاسی مانند پریمیر و افترافکت نیز تسلط داشته باشید و بتوانید اثری منحصربه‌فرد از خود به‌جای بگذارید.

بهینه‌سازی سایت

بهینه‌سازی سایت

شاید بهتر باشد سئو را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مشاغل فریلنسینگ دانست که تمام سایت‌های اینترنتی متقاضی نیروی متخصص آن هستند. سئو یا SEO به معنای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو است. یک وب‌سایت با سئو موفق، رتبه بالایی در کلمات کلیدی خود به دست می‌آورد و ازنظر الگوریتم موتور جستجو، در اولویت قرار می‌گیرد. به علت رقابت شدیدی که در میان وب‌سایت‌ها وجود دارد، رساندن هر یک از آن‌ها به صفحه نخست جستجو بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل، سئوکاری که ترفندها و سابقه موفقیت در این زمینه را دارد را معمولاً با هر مبلغی در قرارداد قبول می‌کنند.

برای فعالیت به‌عنوان یک سئوکار و کسب درآمد فریلنسری از این طریق، باید بر استراتژی‌های مختلف سئو، بک لینک سازی‌ها، بهینه‌سازی سرعت و محتوای سایت، آنالیز و بهبود عملکرد سایت و… تسلط داشته باشید. در قراردادها معمولاً ورود به صفحه نخست جستجو برای چند کلمه کلیدی به‌عنوان هدف و بخشی از شرایط ادامه همکاری آورده می‌شود و عملی کردن آن الزامی است.

آیا راهی برای کسب درآمد از روبیکا وجود دارد؟

همان‌طور که میدانید، روبیکا نیز یکی از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی در ایران است که بسیاری افراد با اهداف مختلف در آن عضو شده‌اند. این پلتفرم به شما اجازه تماشای برنامه‌های تلویزیونی، فیلم و سریال، برنامه‌های رادیویی با اینترنت رایگان را پیدا می‌کنند. به‌مرورزمان دیدیم که روبیکا آپشن‌ها و خدمات بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار داده است و از بازی کردن و پرداخت آنلاین تا استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام درون خود برنامه روبیکا، پخش آنلاین انواع موسیقی‌های پاپ، سنتی، راک و…، ایجاد کلاس‌های آموزشی آنلاین و… را می‌توانید با استفاده از روبیکا انجام دهید.

جالب است بدانید که در این برنامه حتی می‌توانید کسب درآمد کنید. اما این چگونه ممکن است؟ بخشی به‌عنوان «بازی کن، جایزه ببر» در اپلیکیشن روبیکا طراحی‌شده است که بازی‌های جایزه داری را شامل می‌شود. با قرار گرفتن در میان برندگان بازی، مبلغی به‌عنوان جایزه در اختیار شما قرار می‌گیرد. روبیکا همچنین از طریق کانال‌های آموزشی خود، برخی روش‌های کسب درآمد فریلنسری و دلاری را به شما آموزش می‌دهد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانید درآمدی برای خود ایجاد کنید. شما همچنین می‌توانید خودتان تولیدکننده محتوا باشید و با جذب فالوور در این پلتفرم، مانند اینستاگرام مخاطبان بیشتری برای تبلیغات سودمند به دست بیاورید.

از همه فرصت‌ها برای معرفی خود به کارفرماها استفاده کنید

با ایجاد حساب کاربری در سایت‌های فریلنسری مانند کارلنسر، پونیشا، انجام میدم، پارسکدرز و… می‌توانید پروژه‌ها و فرصت‌های شغلی زیادی را در زمینه تخصص و فعالیت پیدا کنید. مهم نیست اگر اکنون در حال کار کردن با یک کارفرما هستید یا خیر، همواره به دنبال فرصت‌های شغلی و پروژه‌های بهتر باشید تا بتوانید سابقه کار خود را با به دست آوردن آن‌ها تقویت کنید. به خاطر داشته باشید که سبدی از نمونه کارها و سوابق کاری چشمگیر می‌تواند سازنده آینده شغلی و میزان کسب درآمد فریلنسری شما باشد.

اگر می‌خواهید حرفه‌ای بودن خود را نشان دهید، ایجاد یک وب‌سایت پورتفولیو (portfolio) از نمونه کارها بهترین کار است. پورتفولیو درواقع نوعی رزومه حرفه‌ای است که معمولاً توسط گرافیست‌ها، معمارها و… مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما باید بینشی از شخصیت خود، تجربه کاری، جزئیاتی در مورد دوره‌های آموزشی که گذرانده‌اید، بهترین نمونه کارها و نظر مشتریان قبلی خود را در پورتفولیو بگنجانید. این پورتفولیو می‌تواند مشتریان بالقوه شما را جذب کند و آن‌ها را به‌قدری تحت تأثیر قرار دهد که شما را به‌عنوان نیروی موردنظر خود بخواهند.

مشتریان خود را انتخاب کنید

انتخاب مشتریان

بله درست است! شما می‌توانید مشتریان خود را انتخاب کنید. اگر بعد از خواندن آنچه گفته شد همچنان به دنبال کسب درآمد freelance هستید، باید تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید با شرکت‌های معتبر، استارت آپ‌های بلندپرواز یا کسب‌وکارهای کوچک کارکنید. در ادامه باید نوع مشکلاتی که توسط خدمات شما حل می‌شوند و سطح مهارت خود را مشخص کنید.

برای مثال، اگر یکی از خدمات گران‌قیمت خود را به یک کسب‌وکار کوچک ارائه دهید، قادر به پرداخت هزینه‌های شما نخواهد بود. از طرف دیگر، اگر برای انجام پروژه‌ای مهم برای یک شرکت بین‌المللی آمادگی کافی نداشته باشید، حتی اگر حداکثر پتانسیل خود را نیز به کار ببرید نیز ممکن است نظرات منفی دریافت کنید. بنابراین، انتخاب انواع خاصی از مشتریان در ابتدای کار به شما کمک می‌کند تا استاندارد کار و محدوده قیمتی خدمات خود را مشخص کنید.

برای کسب درآمد بیشتر، اره خود را تیز کنید

تا زمانی که به‌عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید، درآمد شما به سطح مهارت و دانش تخصصی شما بستگی خواهد داشت. این بدان معناست که اگر می‌خواهید درآمد بیشتری داشته باشید، باید روی مهارت‌های خود کارکنید. درواقع مهارت‌های کنونی به شما کمک می‌کنند گردش کار و درآمد ثابتی داشته باشید و بتوانید وب‌سایت پورتفولیوی خود را ارتقاء دهید؛ اما برای کسب درآمد بیشتر باید در دوره‌های بیشتری شرکت کنید و دانش و مهارت خود را بهبود ببخشید. به این ترتیب، درآمد و اعتبار شما با نمونه کارهای بهتر افزایش می‌یابد. این به معنای شناخته شدن و خواسته شدن از طرف کسب‌وکارها و شرکت‌های بزرگ و موفقیت شما در حوزه فعالیت خودتان است.

سخن پایانی

آنچه در این مطلب بیان شد، تمام چیزی بود که برای شروع فعالیت و «کسب درآمد فریلنسری» به آن‌ها نیاز خواهید داشت. در کنار این نکات، فراموش نکنید که به مشتریان (یا همان کارفرمایان) خود نزدیک شوید. قانون اساسی برای جذب مشتریان در دنیای فریلنسری این است که امکان دسترسی خود را افزایش دهید و مشتریان بالقوه را به خود جذب کنید. شما به‌عنوان یک فریلنسر باید با شغل خود سازگار شوید. ممکن است تمام مشاغل در تعطیلات رسمی به سر ببرند و شما همچنان روزی 5 تا 9 ساعت کارکنید. بااین‌حال، اگر واقعاً به این فکر می‌کنید که چگونه به‌عنوان یک فریلنسر درآمد کسب کنید، تنها ترفند این است که ثابت‌قدم باشید.

منابع

Financialwolves.com

Freelancinghacks.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال پیام در واتساپ
مشاوره رایگان
سلام سمیرا رویانی هستم، جهت دریافت مشاوره رایگان و ارتباط مستقیم با من میتوانید در واتس اپ پیام ارسال نمایید.