برقراری ارتباط گرم و صمیمانه با مشتری

برقراری ارتباط گرم و صمیمانه با مشتری

برقراری ارتباط گرم و صمیمانه می­‌تواند از همان لحظه اولین برخوردتان با مشتری آغاز شود. لبخند زدن به مشتری به او نشان می­‌دهد که با او با علاقه برخورد می­‌کنید و باعث برقراری ارتباطی گرم می­‌شود. نحوه‌­ی برقراری این ارتباط به تعاملات خود مشتری هم‌بستگی دارد. درباره­‌ی پاسخ­‌هایی که به این سؤالات داده‌­اید فکر کنید:

  • مشتری­‌هایتان چه کسانی هستند؟
  • چه انتظاراتی از مجموعه شما دارند؟
  • محصولات و خدمات مجموعه شما چه اثری بر بهبود کیفیت زندگی­شان دارد؟

مشتری­‌هایتان چه کسانی هستند؟ آیا مشتری­‌هایتان زن، مرد، کودک، نوجوان، جوان، یا تمام گروه‌­های سنی هستند؟ آن‌­ها چه انتظاراتی از مجموعه شما دارند؟ محصولات باکیفیت؟ محصولات ارزان‌قیمت؟ ارائه خدمات سریع؟ محصولات باارزش؟ محصولاتی که باعث بهبود تصویر ذهنی آن­‌ها از خودشان شود؟ طیف وسیعی از محصولات و گزینه‌­های مختلف؟ یا آخرین‌مدل‌های موجود؟

محصولات و خدمات مجموعه شما چه کمکی به بهبود زندگی آن‌ها می‌کند؟ آیا آن‌ها زندگی مشتری‌ها را آسان­‌تر می­‌کنند؟ آیا محصولات یا خدمات جزو ضروریات زندگی هستند؟ باعث می­‌شوند مشتری­‌ها احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند؟

اگر پاسخ سؤالات را بدانید بهتر خواهید توانست با مشتری­‌ها رابطه ایجاد کنید. با مجهز شدن به این دانش و دانایی می­‌توانید به شکلی بهتر به برقراری ارتباطی گرم و صمیمانه با مشتری بپردازید. برقراری ارتباط گرم و صمیمانه اولین گام در ایجاد رابطه است.

رفتاری دوستانه در پیش بگیرید

تفاوتی نمی­‌کند که مشتری­‌هایتان چه کسانی هستند، همه دوست دارند که رفتاری دوستانه با آن‌­ها صورت بگیرد. وقتی به مشتری‌­ها لبخند می‌­زنید و به شکلی دوستانه به آن‌­ها خوش آمد می‌­گویید، باعث می‌­شوید آن‌­ها احساس راحتی داشته باشند. با این کار، از همان ابتدا به آن‌­ها نشان می­‌دهید که شما فردی هستید که می‌­توان به او نزدیک شد و اینکه تمایل دارید به مشتری خود کمک کنید.

ارتباط گرم و صمیمانه با مشتری

با علاقه و اشتیاق رفتار کنید

لبخند و خوش آمد گویی می‌­تواند نشان‌دهنده‌ی علاقه و اشتیاق هم باشد. وقتی از افراد می‌­پرسید که حالشان چطور است یا اینکه چه کمکی می­‌توانید برایشان انجام دهید، در واقع این پیام را منتقل می‌­کنید که به آن‌­ها علاقه‌­مند هستید. علاقه­‌مند بودن مستلزم آن است که وقتی مشتری­‌ها سخن می‌­گویند، خوب گوش بدهید. فرض کنید از یک مشتری سؤال کنید که حالش چطور است و او در پاسخ بگوید، «این بدترین روز زندگی‌ام است. واقعاً که خیلی روز افتضاحی است.» و شما بدون هیچ‌گونه احساسی فقط بگویید، «آهان.» این عمل نشان‌دهنده‌ی هیچ‌گونه علاقه و اشتیاقی نیست و حتی به‌احتمال زیاد مشتری مربوطه با خودش فکر خواهد کرد که چرا شما زحمت پرسیدن این سؤال را به خودتان داده‌­اید. برخورد توأم با علاقه و اشتیاق یعنی گوش‌دادن و پاسخ‌دادن به شکلی مناسب. برخورد مشتاقانه و با علاقه یعنی فکرکردن به راه­‌هایی برای شاد کردن روز دیگران.

حساسیت به خرج دهید

وقتی مشتری به شما می‌­گوید که بدترین روز زندگی‌اش را سپری می­‌کند می­‌توانید به او بگویید، «خدای من، واقعاً متأسفم که چنین چیزی را می­‌شنوم. چه کاری از دست من برمی­‌آید تا روزتان را کمی بهتر نمایم؟» با این کار نشان می‌­دهید که نه‌تنها به وضعیت و حالت او علاقه‌مند هستید، بلکه حتی راجع به این مسئله حساس هم هستید و برایتان اهمیت دارد. حساس بودن یعنی همدردی کردن و درنظرگرفتن حالات روحی دیگران. حتی اگر مطلبی که مشتری به شما می‌­گوید برایتان چندان قابل‌درک نیست یا ارتباط مشخصی بین اجزای آن حس نمی‌­کنید، اما می‌­توانید در پاسخی که ارائه می‌­دهید، حساس بودن خود را بروز دهید.

قابل‌اعتماد باشید

بهترین راه برای نشان‌دادن اینکه شما فرد قابل اعتمادی هستید، این است که در هر کاری که انجام می‌­دهید صادق بوده و مسائل اخلاقی را مراعات کنید. اگر همواره رفتاری یکپارچه و یکسان داشته باشید، صداقتتان در شخصیتتان بروز خواهد کرد.

اگر رفتارتان با یک مشتری دوستانه و مثبت باشد، اما پس از رفتن او پیشروی سایر مشتری‌ها شروع به مسخره کردن آن فرد بکنید، دیگران شما را فرد قابل اعتمادی به‌حساب نخواهند آورد.

قابل‌اعتماد بودن مستلزم آن است که با افراد با نزاکت و احترام رفتار کنید.

زمینه‌­های مشترک بیابید

در هنگام گوش‌دادن به سخنان و پاسخ‌­های مشتری‌­ها، سعی کنید به دنبال یافتن زمینه‌­های مشترک بین خودتان باشید. به‌عنوان‌مثال ممکن است به آن مشتری که روز بدی را سپری می‌­کند، بگویید، «واقعاً از شنیدن این مسئله متأسفم. من هم دیروز یکی از همین روزها را تجربه کردم. انگار هیچ کاری درست پیش نمی‌­رفت.»

مشتری احساس بهتری خواهد داشت وقتی متوجه شود که شما هم با او همدردی می­‌کنید و حرف او را متوجه می­‌شوید. اگر روز بدی سپری نکرده باشید تا بتوانید چنین جمله‌­ای بگویید، می‌­توانید زمینه­‌های مشترک دیگری پیدا کنید. با مشتری همدردی کنید. از او سؤالی بپرسید. علاقه و اشتیاق خود را بروز دهید.

در بعضی موقعیت‌­های دیگر می‌­توانید مثلاً در مورد لباسی که مشتری به تن کرده اظهارنظر کرده و مطلبی درباره‌­ی خودتان بگویید یا حتی اگر هیچ موضوعی نیافتید، راجع به آب‌وهوا صحبت کنید.

و در آخر پیشنهاد می شود به ابتدای مقاله باز گردید و به سؤالاتی که مطرح شده در کسب‌و کار خود با تأمل و تفکر بیشتری پاسخ دهید و آن‌ها مرور کنید تا بتوانید ارتباط گرم و صمیمانه‌ای با مشتری‌های خودتان ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال پیام در واتساپ
مشاوره رایگان
سلام سمیرا رویانی هستم، جهت دریافت مشاوره رایگان و ارتباط مستقیم با من میتوانید در واتس اپ پیام ارسال نمایید.